Revoluce v biologii: role politických náboženství na příkladu tzv. mičurinské biologie v Československu
Mgr. Tomáš Hermann, Ph.D. (Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, v. v. i. )Abstrakt
Politická náboženství jako obecný výraz pro totalitární ideologie ve 20. století hluboce zasahovala také do přírodních věd. Z nich zejména vědy o životě a jejich moderní evolucionistické paradigma nejvýrazněji podléhaly různorodým, nezřídka zcela protichůdným sociálním projekcím a ideologizacím. Tzv. lysenkismus, tvůrčí darwinismus a mičurinská biologie jsou typickým příkladem takového sociomorfního modelování a úmyslného upravování biologické doktríny podle doktríny politické. V rámci stalinistického konceptu vědy a jeho kampaní představovaly extrémní podobu antropocentrického a teleologického chápání životních procesů, tj. vidění člověka a jeho zájmů jako účelu a vrcholu evoluce života, ve specifickém hávu nauky dialektického materialismu jako nedílné složky revolučně socialistické vědy a komunistické ideologie. Také vědu v Československu mocně poznamenalo zneužívání biologie ze strany totalitních ideologií, jejichž obě extrémní podoby usilovaly o biologické podložení nutnosti podřídit jedince celku. Nejprve ve formě rasové biologie, argumentující pro potřebu vyhladit biologicky méněcenná individua, skupiny obyvatelstva či celé národy, následně pak ve formě mičurinské biologie, usilující o rozsáhlé manipulace s přírodou a dědičností za cílem vytváření „nového člověka“ a revolučního budování komunistické společnosti. Příspěvek představí některé předpoklady, formy recepce a důsledky této doktríny v československé vědě v 50. letech na základě nového výzkumu a se zaměřením na specifické rysy této domácí recepce.